W czasie ciąży kobieta powinna przybrać na wadze ok. 11-15 kg. Część dodatkowych kilogramów tracimy już podczas porodu, ale na pełny powrót do formy po ciąży musimy dać swemu organizmowi trochę czasu. W uzyskaniu szczupłej sylwetki na pewno pomoże nam karmienie piersią, rozsądne odżywianie oraz aktywność fizyczna.

Karmiąc piersią spalasz kalorie

Karmienie piersią przynosi wiele korzyści nie tylko dziecku, ale również mamie. Jedną z nich jest fakt, że naturalne karmienie ułatwia powrót do formy po ciąży. Średnio podczas karmienia piersią spalamy ok. 500-800 kalorii dziennie. Energia potrzebna do karmienia maleństwa pobierana jest przede wszystkim z pożywienia oraz z zapasów tkanki tłuszczowej, które zgromadziłyśmy podczas trwania ciąży. A są to zapasy niemałe, bowiem rezerwa, którą tworzy organizm na potrzeby przyszłej laktacji powinna wynosić ok. 4 kg tkanki tłuszczowej. Jeśli w ciąży przybyłyśmy na wadze ok. 11-15 kg, to podczas porodu stracimy 6-7 kg.

Całkiem prawdopodobne jest jednak, że nasz organizm zachowa sporo wody (nawet 2,5 kg), którą będziemy tracić stopniowo przez ok. 6 tygodni. W idealnej sytuacji powinno więc zostać nam ok. 5-7 kg nadwagi, ale idealne sytuacje zdarzają się rzadko. Dlatego tak ważne jest spalenie zgromadzonej tkanki tłuszczowej i świetnie nadaje się do tego właśnie karmienie piersią.

W trakcie karmienie wytwarzane są hormony, które sprawiają, że szybciej pozbywamy się zgromadzonego tłuszczyku. Dla porównania – aby rozpocząć proces spalania tkanki tłuszczowej podczas treningu, należy intensywnie ćwiczyć ok. 25-30 minut. Dopiero wtedy organizm zabiera energię z tkanki tłuszczowej, a efekty będą widoczne, jeśli nasz trening będzie wynosił przynajmniej godzinę. Tymczasem podczas siedzenia i karmienia swego maleństwa spalasz tkankę tłuszczową niemalże bez wysiłku! Oczywiście nic nie dzieje się natychmiast. Twojemu ciału aż 9 miesięcy zajęło przybranie na wadze i powrót do formy sprzed ciąży nie odbędzie się w ciągu miesiąca. Według różnych danych, jeśli karmimy piersią to chudniemy o ok. 1 kilogram miesięcznie i w trakcie 4 miesięcy pozbędziemy się całej rezerwy tkanki tłuszczowej zgromadzonej w ciąży. Tkanka ta odkłada się w dolnych partiach ciała, szczególnie na udach i to właśnie ona jest traktowana przez organizm jako pierwsze źródło energii do karmienia piersią. Badania potwierdzają, że u kobiet, które nie karmią piersią, spadek wagi jest niższy niż u pań karmiących naturalnie.

Dieta w ciąży i po ciąży

Już w ciąży powinnaś zadbać o to, by twoja waga pozostała w normie. Przede wszystkim należy zapomnieć o starym micie, który mówi, że w trakcie ciąży należy jeść za dwie osoby. Wystarczy, że będziesz odżywiała się racjonalnie, unikała potraw posiadających tzw. „puste kalorie” i nie rezygnowała zupełnie z aktywności fizycznej. Zachęcamy do przeczytania naszych artykułów dotyczących diety podczas ciąży i karmienia, również jeśli jesteś wegetarianką.

Powrót do formy po ciąży również wiąże się z mądrym odżywianiem. Wykluczone jest stosowanie wszystkich diet odchudzających, czy to redukcyjnych, czy jednoskładnikowych. Może to zaszkodzić zarówno Tobie, jak i dziecku, które karmisz. Konieczne jest uzupełnianie składników odżywczych, których mamy ubytek po ciąży i konieczne jest dostarczanie naszemu maleństwu wszystkich niezbędnych substancji. Dlatego bardzo ważne jest mądre odżywianie i to dzięki niemu schudniesz. Jeśli popatrzysz na zalecenia dotyczące diety mamy karmiących, to zauważysz, że opiera się ona produktach niskotłuszczowych i o niskiej zawartości cukru. Zamiast czerwonego mięsa proponowany jest więc drób i ryby, jako przekąski stosujemy warzywa i owoce.

Powrót do formy po ciąży na pewno będzie łatwiejszy, jeśli postaramy się, by pory naszych posiłków były regularne. Jedzenie co ok. 4 godziny podniesie tempo metabolizmu, choć oczywiście regularne spożywanie posiłków przy malutkim dziecku może być bardzo trudne. Niemniej jednak warto o to walczyć. Bezpieczna utrata wagi to ok. 0,5 kg tygodniowo i chociaż wydaje się, że to niewiele, to zapewniamy Cię, że szybko zobaczysz ubytek centymetrów.

Aktywność fizyczna

W powrocie do sylwetki sprzed ciąży na pewno pomoże nam aktywność fizyczna. Oczywiście musimy poczekać, aż nasze ciało wróci do normy po porodzie, co będzie działo się stopniowo przez ok. miesiąc. Lekarze zalecają, by aktywność fizyczną podejmować najwcześniej właśnie po 4 tygodniach po porodzie, jeśli był on naturalny i po 6 tygodniach, gdy maleństwo urodziło się poprzez cesarskie cięcie. Polecanymi dla mam aktywnościami są szczególnie spacery z wózkiem, które powinny trwać ok. godziny. Jeśli czujesz się na siłach, masz dużo energii i możliwość, by pozostawić malucha pod opieką, to możesz również skorzystać z zajęć fitness.

Głównym celem aktywności fizycznej po ciąży nie powinno być jednak odchudzanie samo w sobie, ale raczej wzmocnienie mięśni, szczególnie brzucha. Dlatego polecić należy zajęcia takie jak pilates lub joga. Ponadto każda aktywność fizyczna wpływa na nasze samopoczucie, ponieważ w jej trakcie wytwarzane są endorfiny zwanymi hormonami szczęścia.

Ciąża to ogromne wyzwanie dla naszego organizmu, który przygotowuje się do porodu aż przez 9 miesięcy. Powrót do formy sprzed ciąży jest także procesem wymagającym czasu. Nie warto gwałtownie walczyć z organizmem. Lepiej postawić na drogę naturalną, czyli karmienie piersią, racjonalną dietę oraz ruch. Droga ta wymaga od nas cierpliwości oraz rzetelności i na pewno kusząco będą przedstawiały się inne szybkie i cudowne rozwiązania, które jednak na dłuższą metę okażą się nieskuteczne.

Komentarze

komentarzy