Rozszerzenie diety to dla niemowlaka ważny, ale równocześnie bardzo trudny moment. Dziecko, które przez 6 miesięcy życia było karmione wyłącznie mlekiem matki, zaczyna odkrywać nowe smaki. Zazwyczaj wiąże się to ze stopniowym ograniczeniem karmienia piersią, co dla wielu niemowląt jest bardzo silnym przeżyciem. Jak rozszerzyć dietę dziecka, aby posiłki były smaczne i zdrowe?

Rozszerzenie diety bywa trudne nie tylko dla niemowląt, ale również dla młodych mam. Nowa sytuacja wzbudza wiele wątpliwości: od czego rozpocząć rozszerzanie diety niemowlaka? Jakie warzywa są najlepsze dla 7-miesięcznego dziecka? Kiedy można wprowadzić do jego diety owoce cytrusowe?

Na te i inne pytania odpowiada przykładowy schemat rozszerzania diety niemowlęcia karmionego piersią. Warto pamiętać, że przez 6 miesięcy życia niemowlę powinno być karmione wyłącznie mlekiem matki.

Rozszerzanie diety niemowlaka – owoce

Wprowadzenie owoców do diety dziecka:
*po 6 miesiącu:
jabłko – można podać je dziecku w postaci surowej, prażonej lub duszonej. Należy unikać dużych i twardych kawałków, dlatego najbezpieczniej utrzeć jabłko w papkę. Odpowiedni dla dzieci w tym wieku jest również sok z jabłek.
Owoc ten reguluje pracę jelit oraz zawiera składniki mineralne takie jak magnez, żelazo i potas.
czarna jagoda – można przygotować z niej np. przecier na bazie wody mineralnej i kleiku ryżowego.
Zawiera mnóstwo witamin i jest zalecana przy biegunkach, ponieważ działa zatwardzająco.
*po 7 miesiącu:
gruszka – przyrządza się ją podobnie jak jabłko: utartą, oskrobaną łyżeczką lub w postaci soku.
Gruszki regulują pracę układu pokarmowego, ponieważ zawierają duże ilości pektyn i błonnika. Posiadają również wiele witamin (A, B, C) i składników mineralnych (wapń, magnez, fosfor i sód).
malina – można podać ją dziecku w postaci przecieru lub soku. Najlepiej wybierać te, które pochodzą ze sprawdzonych hodowli – maliny leśne mogą być zanieczyszczone. Owoce te szybko się psują, dlatego należy sprawdzać czy nie pojawiła się na nich np. pleśń.
morela – morele dla niemowląt przyrządza się w postaci przecieru, również z dodatkiem jabłek czy gruszki. Są bogate w beta-karoten, potas, wapń i błonnik. Regulują pracę nerek i ciśnienie krwi.
*po 8 miesiącu:
brzoskwinia, melon, banan, winogrono, czereśnia, kiwi, mango, śliwka.
*po 9 miesiącu:
wiśnia, aronia, porzeczka, borówka, arbuza, jeżyna.
*po 10 miesiącu:
truskawka, ananas, awokado.

Rozszerzanie diety niemowlaka – warzywa

Wprowadzenie warzyw do diety dziecka:
*po 6 miesiącu:
marchew – jest lekkostrawna, dlatego zazwyczaj jest jednym z pierwszych warzyw w diecie niemowlęcia. Najczęściej podaje się ją dziecku w postaci przecieru lub soku.
Marchew zapobiega zaparciom i reguluje pracę układu pokarmowego. Jest bogata w składniki odżywcze m.in. beta-karoten, witaminę B, fosfor, żelazo i wapń.
ziemniak – podobnie jak marchew jest lekkostrawny. Można przyrządzać z niego przecier z dodatkiem m.in. brokuł czy marchwi.
Zawierają dużą ilość węglowodanów (błonnika i skrobi), a także witaminy B, C, K, potas, magnez, żelazo, cynk, karoten i fosfor. Ponadto krochmal ochrania układ pokarmowy dziecka.
dynia – można podawać ją dziecku z postaci gotowanej (zupa) lub surowej (przecier).
Dynia zawiera duże ilości beta-karotenu i błonnika, a także witaminy B, C i PP.
pietruszka – jest dodatkiem do zupek i przecierów. Zapobiega wystąpieniu anemii oraz infekcjom układu moczowego. Najwięcej składników odżywczych zawiera natka pietruszki: duże ilości witaminy B i C, potas, miedź, fosfor, katoren, magnez.
brukselka – jest bogata w witaminę K, C, a także A i B oraz mangan i potas. Ma najwięcej białka ze wszystkich warzyw kapustnych.
seler – posiada właściwości uspokajające, poprawia apetyt i pracę układu pokarmowego. Jest bogaty w fosfor, witaminę A, C i E, cynk, potas i wapń.
kukurydza – dla dzieci najlepsza jest młoda kukurydza cukrowa. Posiada wiele cennych składników odżywczych – węglowodany, potas, fosfor, magnez, witaminę A i E.
kapusta (biała, włoska, pekińska, czerwona) – zawiera duże ilości kwasu foliowego, żelaza, cynku, fosforu, wapnia, witaminy A, B i C.
kabaczek – jest lekkostrawny i działa moczopędnie. Jest bogaty w beta-karoten, witaminę B i C, wapń, fosfor i potas.
kalafior – jest niskokaloryczny i lekkostrawny. Zawiera substancje, które zwiększają zdolność wątroby do neutralizowania toksyn. Ponadto posiada dużą ilość witaminy C, A, B i PP, magnezu, cynku, potasu i wapnia.
cukinia – podobnie jak kalafior jest lekkostrawna, niskokaloryczna i wpływa korzystanie na przemianę materii. Jest bogata w pierwiastki takie jak żelazo, magnez, fosfor i wapń oraz witaminę B, C i PP.
*po 7 miesiącu:
– burak, kalarepa, por.
*po 8 miesiącu:
– jarmuż.
*po 9 miesiącu:
– szpinak, cebula, groch.
*po 10 miesiącu:
– czosnek, bób, fasola, pomidor, ogórek.

Powyższe zestawienie to tylko jeden ze sposobów na rozszerzanie diety niemowlaka karmionego piersią. Decyzja o wprowadzeniu konkretnych owoców i warzyw do menu dziecka należy do mamy, która powinna obserwować reakcję niemowlęcia na dany produkt. Niektóre z wyżej wymienionych owoców i warzyw mogą uczulać, dlatego należy je wprowadzać etapami, a mama powinna obserwować czy nie wywołują reakcji alergicznej.

Komentarze

komentarzy