Zarówno w okresie ciąży, jak i karmienia naturalnego, wzrasta zapotrzebowanie organizmu kobiety na witaminy i składniki mineralne takie jak żelazo, wapń, magnez, kwas foliowy, jod, a także kwasy tłuszczowe omega 3. Ich głównym źródłem jest odpowiednio zbilansowana dieta, która nie zawsze jest wystarczająca.

Zazwyczaj okazuje się, że ciężarne i mamy karmiące piersią powinny stosować suplementację diety. Zawsze należy konsultować ją z lekarzem, ponieważ zarówno niedobór, jak i nadmiar witamin i składników mineralnych może być szkodliwy dla kobiety i dziecka. Dotyczy to także preparatów dostępnych bez recepty.

Jakie witaminy może zalecić lekarz dla ciężarnych i karmiących piersią?

Składniki mineralne i witaminy dla kobiet w ciąży

Kobieta, która spodziewa się dziecka, powinna zażywać kwas foliowy, czyli witaminę B9. Lekarze zalecają, aby rozpocząć przyjmowanie go już podczas planowania ciąży, w ilości 0.4 mg dziennie. Kwas foliowy występuje w wielu produktach żywnościowych, ale szybko ulega rozkładowi podczas ich przechowywania, a także przygotowywania posiłków, głównie gotowania i pieczenia. Znajdziemy go między innymi w fasoli szparagowej, drożdżach, grochu, soi, kapuście, pomarańczach, brokułach, szpinaku, brukselce, otrębach pszennych, szparagach i kalafiorze.

Niedobór kwasu foliowego zwiększa ryzyko poronienia i wystąpienia u niemowlęcia poważnych wad układu nerwowego, które mogą prowadzić do bezmózgowia, rozszczepu kręgosłupa i przepukliny mózgowej. Decydujące pod tym względem są pierwsze tygodnie ciąży, dlatego tak ważne jest przyjmowanie witaminy B9 już na etapie planowania dziecka.

Aby ciąża mogła prawidłowo się rozwijać, potrzebna jest także odpowiednia ilość żelaza i wapnia w organizmie mamy. Pierwszy z wymienionych składników mineralnych odgrywa ogromną rolę w produkcji krwi. Jest głównym składnikiem hemoglobiny, dlatego jego niedobór może prowadzić do anemii u kobiety oraz powodować wady rozwojowe u dziecka. Żelazo znajdziemy na przykład w wołowinie, mięsie indyka i kurczaka, tłustych rybach, jajkach, produktach zbożowych i orzechach.

Natomiast wapń jest bardzo ważny między innymi dla prawidłowej budowy kości i zębów. Jego niedobór może prowadzić do wystąpienia krzywicy u dziecka oraz osteoporozy u ciężarnych. Występuje głównie w mleku i jego przetworach takich jak kefir, maślanka, ser biały i jogurt. Przyjmując wapń, warto zażywać witaminę D, która zapobiega jego nadmiernemu wydalaniu się. Znajdziemy ją także w rybach (śledź, dorsz, łosoś, makrela, tuńczyk, węgorz), mleku, serze żółtym i w jajkach.

Bardzo ważny dla prawidłowego rozwoju ciąży jest również jod. Jest podstawowym składnikiem hormonów tarczycy, a także reguluje pracę ośrodkowego układu nerwowego. Niedobór jodu może prowadzić do poronienia lub upośledzenia umysłowego dziecka. Znajdziemy go w rybach i wodorostach, a także – w śladowych ilościach – w jajach i produktach mlecznych.

Ponadto lekarz może zalecić ciężarnej przyjmowanie kwasów tłuszczowych omega 3, które wzmacniają odporność organizmu oraz chronią przed chorobami układu krążenia i nowotworami. Mają duży wpływ na rozwój dziecka – szczególnie na kształtowanie się układu nerwowego i zdolności postrzegania. Kwasy omega 3 znajdziemy między innymi w rybach morskich, szczególnie w makreli, tuńczyku, śledziach i łososiu, a także w pestkach dyni i orzechach włoskich.

Składniki mineralne i witaminy dla kobiet karmiących

Podczas karmienia piersią lekarz może zalecić przyjmowanie takich samych witamin i składników mineralnych jak w okresie ciąży. U kobiet karmiących również wzrasta zapotrzebowanie na witaminę D, wapń, żelazo, jod, kwas foliowy i kwasy tłuszczowe omega 3. Musi ich wystarczyć zarówno dla mamy, jak i dla dziecka. Dla niemowląt karmionych piersią mleko kobiece jest jedynym źródłem wyżej wymienionych witamin i składników mineralnych. W wielu przypadkach ich suplementacja nie jest konieczna. Często zalecana jest mamom, które z różnych powodów musiały wykluczyć niektóre produkty ze swojej diety.

Pamiętajmy o tym, że składniki mineralne oraz witaminy dla ciężarnych i kobiet karmiących piersią powinny być przyjmowane pod kontrolą lekarza. Ich nadmiar może być szkodliwy dla mam i powodować wady rozwojowe u niemowlęcia. Dla przykładu – zbyt duże ilości witaminy D mogą prowadzić do chorób kości i deformacji płodu.

Komentarze

komentarzy