Warzywa i owoce a karmienie piersią

Jakie owoce i warzywa powinny znaleźć się w diecie karmiącej mamy? Dlaczego warto ograniczyć spożywanie niektórych z nich? Kiedy należy usunąć je ze swojego menu? Niektóre owoce i warzywa są ciężkostrawne, co może powodować wzdęcia, alergie pokarmowe, kolki jelitowe czy ból brzucha u malucha. Należy jednak zachować zdrowy rozsądek przy wykluczaniu ich ze swoich posiłków – to właśnie one są źródłem witamin i minerałów potrzebnych dla zdrowia dziecka.

Owoce a karmienie piersią

Owoce, które podczas karmienia piersią zazwyczaj nie wywołują negatywnej reakcji ze strony dziecka:
- jabłka – zawierają witaminy A, B1, B2, B3, C i PP, cukry takie jak glukoza i fruktoza, składniki mineralne (wapń, sód, magnez, żelazo, fosfor, potas, krzem), kwasy organiczne – jabłkowy, cytrynowy, chinowy, bursztynowy, a także błonnik, który wpływa pozytywnie na perystaltykę jelit i obniża poziom cholesterolu we krwi. Jednak negatywne reakcje u niektórych dzieci wywołuje sok jabłkowy z kartonika. warzywa i owoce a karmienie piersią
- banany – dostarczają organizmowi wiele witamin takich jak A, B1, B2, B12, C, D oraz E oraz minerałów tj. fluor, fosfor, wapń, magnez, potas. Są także jednym z najbogatszych źródeł kwasu foliowego, który jest ważny szczególnie w momencie zajścia w kolejną ciążę, ponieważ ma pozytywny wpływ na masę ciała i rozwój systemu nerwowego płodu.
- brzoskwinie – cenne źródło błonnika i beta-karotenu, witamin B, C, PP oraz wapnia, żelaza, potasu i magnezu.
- arbuz – dostarcza organizmowi dużej ilości beta-karotenu, witaminy C, kwasu foliowego, błonnika, a także witamin z grupy B i minerałów tj. magnezu, wapnia, potasu, sodu, fosforu, cynku i żelaza. Działa moczopędnie, oczyszczając organizm z toksyn, oraz przeciwzakrzepowo.
- gruszki – jako jedne z niewielu owoców zawierają w sobie jod, który wpływa korzystnie na funkcjonowanie tarczycy. Ponadto są źródłem błonnika, cukrów prostych, żelaza, potasu, oraz witamin A, B, C i PP.
- porzeczki – zawierają nawet 3-4 razy więcej witaminy C niż importowane cytryny, a także dużą ilość wapnia, magnezu, żelaza, fosforu, miedzi, kwasów organicznych oraz witamin B, K i PP. Szczególnie ważne są dla młodych mam – łagodzą dolegliwości ciążowe np. zgagę i korzystnie wpływają na laktację.
- agrest – jest bogatym źródłem magnezu i wapnia, które są niezbędne do prawidłowego wzrostu kości i zębów. Dostarczają także sodu, fosforu, żelaza i dużych ilości witaminy A, B1, C i PP. Ważne jest, aby nie spożywać niedojrzałego agrestu, ponieważ może to powodować poważne zatrucia.
- maliny – zawierają witaminy C, E, K oraz z grupy B, kwas foliowy, żelazo, cynk, magnez, wapń, potas, miedź i fosfor. Są bogate w garbniki, kwasy organiczne, a także cukry takie jak glukoza, sacharoza czy fruktoza.
Wskazane w okresie karmienia piersią jest także spożywanie przetworów powstałych na bazie powyżej wymienionych owoców tj. jogurtów, soków, galaretek i dżemów.

Owoce lub ich przetwory, które mogą wywołać negatywną reakcję dziecka podczas 3 pierwszych miesięcy jego życia:
- truskawki i poziomki – mogą uczulać, ponieważ są silnie alergizujące, dlatego – jeśli u dziecka pojawi się wysypka, zaparcia, biegunka czy bóle brzucha – należy je usunąć z diety.
- cytrusy tj. pomarańcze, cytryny, grejpfruty – poza tym, że mogą powodować uczelnie, zawierają także duże ilości sztucznych substancji konserwujących, które mają pomóc tym owocom w zachowaniu świeżości w czasie transportu z odległych części świata.
- owoce suszone – są konserwowane chemicznie.
- kompoty z owoców pestkowych – kompoty z czereśni, wiśni, brzoskwiń, moreli czy śliwek gotowanych w całości, czyli razem z pestkami, mogą zawierać kwas pruski (cyjanowodór) szkodliwy dla dziecka. W związku z tym przed przygotowaniem kompotu należy usunąć z nich pestki lub wykorzystać owoce bezpestkowe.

Warzywa a karmienie piersią

Warzywa, które podczas karmienia piersią zazwyczaj nie wywołują negatywnej reakcji ze strony dziecka:
- ziemniaki – zawierają witaminy A, B1, B2, B3, B6, C, a także potas, żelazo, cynk, mangan, miedź, fosfor, wapń, magnez, skrobię oraz białko roślinne.
- buraki – są cennym źródłem witaminy B1 i C oraz potasu, wapnia, magnezu oraz dwóch rzadkich metali – rubidu i cezu, które prawdopodobnie zmniejszają rozwój chorób nowotworowych.
- marchew – dostarcza ogromną ilość karotenu, który wzmacnia odporność organizmu oraz wpływa pozytywnie wzrok i kondycję skóry. Ponadto zawiera witaminy C, E oraz te z grupy B i kwas foliowy.
- sałata – znajdziemy w niej witaminę A, B9, D, E oraz K, a także mangan, żelazo, wapń, magnez, kwas foliowy i antyoksydanty, które przeciwdziałają wolnym rodnikom, opóźniając pojawienie się pierwszych oznak starzenia.
- pietruszka – zawiera witaminę B12, C, K, fluor, wapń, żelazo, beta-karoten, kwas foliowy, chlorofil działający przeciwgrzybicznie, przeciwzapalnie oraz antybakteryjnie, a także kwas alfa-linolenowy, który wpływa korzystnie na funkcjonowanie mózgu oraz zapobiega chorobom nowotworowym.
- szpinak – jest bogatym źródłem witaminy A, B, C, E, K, żelaza, jodu, manganu, kwasu foliowego, dzięki czemu zwalcza anemię i zapobiega krzywicy. Nie powinny jadać go jednak osoby ze skłonnością do reumatyzmu oraz artretyzmu, ponieważ zawarty w nim kwas szczawiowy może hamować wchłanianie żelaza i wapnia. Kwas ten w połączeniu z wapniem może przyczyniać się także do tworzenia kamieni nerkowych i żółciowych, dlatego spożywanie szpinaku jest niewskazane dla osób z chorym żołądkiem lub nerkami.
- cukinia – dostarcza organizmowi witaminę A, B1, B2, C, PP, karoten, wapń, potas, żelazo. Polecany jest szczególnie osobom, które o wrażliwym układzie pokarmowym, ponieważ działa odkwaszająco i wpływa pozytywnie na proces trawienia.
- kukurydza – ponad połowa jej zawartości to skrobia – zawiera także witaminy z grupy B, fosfor, potas oraz magnez. Szczególnie istotne są: selen, witamina E i błonnik roślinny, które mają korzystny wpływ na profilaktykę chorób nowotworowych takich jak rak piersi, jelita grubego i prostaty.

Warzywa, które mogą wywołać negatywną reakcję dziecka podczas 3 pierwszych miesięcy jego życia:
- nowalijki – często uprawiane w sztucznych warunkach przy użyciu dużej ilości sztucznych nawozów azotowych po to, aby jak najszybciej uzyskać plony.
- warzywa kapustne tj. kapusta i kalafior, które podobnie jak brokuły, świeże ogórki, cebula, czosnek i rośliny strączkowe (groch, fasola szparagowa), mogą powodować wzdęcia, bóle brzucha i kolki jelitowe u dziecka.
- pomidory i seler – mają silne właściwości uczulające, które mogą wywoływać alergie pokarmowe.

Należy podkreślić fakt, że eliminowanie z posiłków karmiącej mamy poszczególnych warzyw i owoców „na wszelki wypadek” nie jest wskazane, ponieważ powoduje to niepotrzebne zubożenie jej diety. Należy obserwować dziecko i dopiero po stwierdzeniu nadwrażliwości na dany produkt usunąć go z menu.

Komentarze

komentarzy